تبلیغات
كلیما الوار - آشنایی با روشهای فعال در آموزش جغرافیا
كلیما الوار
نام علی(ع) عدالت* راه علی(ع) سعادت* عشق علی(ع) شهادت* ذكر علی(ع) عبادت

آرشیو

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

آشنایی با روشهای فعال در آموزش جغرافیا


آشنایی با روشهای فعال در آموزش جغرافیا

 


  بحث مهاجرت

مهاجرت انواع مختلفی دارد: مهاجرت داخلی ، خارجی . 
مهاجرت داخلی: 
منظور از مهاجرت داخلی جابه‎جایی درمحدود جغرافیایی مرزهای یك كشور است. 
مهاجرت خارجی: 
منظور از مهاجرت خارجی عبور از مرزهای سیاسی بین دو كشور است. 
از انواع دیگر مهاجرت می‎توان به مهاجرتهای خود خواسته و ناخواسته اشاره كرد. 
مهاجرتهای خود خواسته : 
مهاجرتهایی هستند كه به میل مهاجر بود و حركت آن از مبدأ به مقصد به منظور كسب و كار و .... می‎باشد . 
مهاجرتهای ناخواسته : 
مهاجرتی بوده كه بدون رضایت مهاجر انجام می‎شود. مثلاً در زمان جنگ افراد ساكن در منطقه جنگی به منطقه امن‎تری مهاجرت می‎كنند. 
از انواع مهاجرت می‎توان به مهاجرتهای دائمی، غیردائمی ، فصلی و روزانه اشاره كرد كه توضیح مختصری در مورد آنها ارائه می‎دهیم . 
مهاجرت دائمی : 
این مهاجرت به گونه‎ای است، مهاجر دیگر به مبدأ خودش باز نخواهد گشت. 
مهاجرت غیردائمی : 
مهاجر پس از مدتی به محل اصلی و اولیه خود باز می‎گردد. 
مهاجرت فصلی : 
مانند مهاجرت عشایر می‎باشد كه در فصول مختلف از محلی به محل دیگر مهاجرت می‎كنند. 
مهاجرت روزانه : 
این نوع مهاجرت بین شهرهای بزرگ، حاشیه شهرها و قسمت مركزی شهرها انجام می‏شود و مهاجر با آمدن شب به محل زندگی خود باز می‎گردد. 
از دیگر گونه‎های مهاجرت،‌ مهاجرتهای عمودی و افقی است. در كشور عربستان قبایل چادرنشین در سطح شبه جزیره به منظور تأمین آب جابه‎جا می‏شوند. در كشور ما (ایران) مهاجرت عشایر عمودی است یعنی مهاجرت از دامنه به سمت قله و بالعكس ( ییلاق و قشلاق) می‏باشد، گاهی وقتها در مسئله مهاجرت، ما روستائیان به شهرها را داریم . مهاجران به منظور دستیابی به شغل جدید و امكانات رفاهی بیشتر به شهرها مهاجرت می‎كنند و كشاورزی را ترك می‎نمایند. 
در روش سخنرانی اگر كسی سؤالی مطرح نماید، سخنران باید برای از دست ندادن رشته كلام و دچار لكنت زبان نشدن،‌ جواب سؤال را به آخر سخنرانی موكول نمایند.


  چرامعلمان روش سخنرانی را برای تدریس انتخاب می كنند؟

معلمان در بهترین شرایط بین 4 تا 6 سال می‎توانند به مسائل حرفه‎ای علمی آشنا شوند یا روشهای تدریش و فنون معلمی را بیامورند اما باید توجه داشت كه این افراد 12 تا 18 سال از معلمان خود الگو گرفته‎اند و سعی می‎‏كنند مانند معلمان خود تدریس كنند، به همین خاطر روش‎های نوین تدریس ، تحول لازم را پیدا نكرده است 
از دیگر دلایل ترجیح روش سخنرانی به روش‎های فعال، تشویق اولیای مدارس می‎باشد. در این روش نظم بیشتری ارائه می‎گرد،‌ كلاس‎ها بی‎سر و صداتر و مدرسه آرامتر می‎باشد. 
مواقعی پیش می‎آید كه چاره‎ای جز استفاده از روش سخنرانی نیست. امكانات در حدی نیست كه ما را یاری دهد و امكان استفاده ار روشهای دیگر وجود ندارد. 
در كلاسهاب 40، 50 و 60 نفره معلم ناچار به استفاده از روش سخنرانی می‎باشد و مجبور است با روش سخنرانی درس را در كلاس پیش ببرد. ممكن است معلم بتواند از روشهای فعال آموزش در چنین كلاسهایی استفاده كند اما اكثر معلمان روش سخنراین را برای پیش برد كلاس ترجیح می‎دهند. 
یكی از مزایای روش سخنرانی در تمام مقاطع تحصیلی،كم هزینه بودن این روش آموزش است، البته طبیعی است كه در این روش در مقاطع تحصیلی پایین‎تر ترجیح داشته باشد اما در مقاطع تحصیلی بالاتر قابل تحمل‎تر می‎باشد . 
یكی از سؤالهای مهم در آموزش دروس به روش سخنرانی این است كه آیا می‎توان این روش غیرفعال را به روش فعال تبدیل كرد؟ 
اگر معلم بتواند روش سخنرانی را به روش پرسش و پاسخ تبدیل كند تا حدودی از مشكلات روش غیر فعال سخنرانی می كاهد 
نكته: 
اگر معلم تسلط كافی بر موضوعات درسی نداشته باشد قادر به طرح پرسش و پاسخ هدایت دانش‎آموزان در پاسخ‎های دریافتی نخواهد بود. 
از دیگر موارد استفاده از این روش انتقال نقش سخنران به مخاطبین می‎باشد در این صورت برای یكی از دانش‎آموزان داوطلب شده نقش سخنران را آموزش داده و به او یاد می‎دهیم كه چگونه سخنرانی نماید. با این عمل تا حدودی این روش غیرفعال را به سوی فعال شدن سوق داده‎ایم . 
آیا روش سخنرانی مانند دیگر روشهای تدریس ار مقررات خاصی پیروی می‎كند؟ 
در این روش قوانین پیچیده‎ای وجود ندارد بطوریكه كافی است كه سكوت در فضای آموزشی حاكم باشد،‌ مزاحمتی برای سخنان ایجاد نشود،‌ زبان گویا و گوش شنوایی وجود داشته باشد تا روش سخنرانی بكار گرفته شود. 
البته به دو روش می‎توان مقرراتی را وضع نمود : 
الف) روش سخنرانی سنتی كه در این روش هیچ پرسش و پاسخی در خلال سخنرانی انجام نخواهد شد. 
ب) همزمان كردن پرسش و پاسخ و سخنرانی . 
آیا طرح سؤال از سوی مستعمین منجر به انتهای سخنرانی می‎شود؟ 
اگر سؤالی از سوی شنونده مطرح شود در همان لحظه باید به آن پاسخ داده شود و جواب دادن در آخر كلاس امری غیرممكن بنظر می‎رسد.

درباره وبلاگ

هدف بلاگ:ارائه اطلاعات مختصری از اقلیم وجغرافیا
مدیر وبلاگ : نسرین حیدری

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان